Kao uvertira za 17. To Be Punk. Festival, 14. novembra u 19 časova u SKCNS -u (Ulica Vladimira Perića Valtera 5) biće otvorena izložba fotografija pod nazivom “Pank. Supkultura. Socijalizam. Arhive budućnosti. Fotografija iz Slovenije”.
Čast da ugosti ovu izložbu Novi Sad je dobio zbog bogate punk prošlosti i zbog toga što je i dalje jedan od najaktivnijih gradova u zemlji što se ovog žanra muzike tiče.
Otvaranje obuhvata vođenje kroz izložbu sa razgovorom u kom učestvuju kustoskinje Marina Gržinić i Jovita Pristovšek, kao i fotograf DK – Damjan Kocjančič.
Izložba povezuje fotografiju s različitim aspektima slovenačkog punk pokreta i daje uvid u važnu ulogu fotografije u njegovom dokumentovanju kao i dokumentovanju drugih supkulturnih događanja od 1977. do sredine 1980-ih, kao i razdoblja pre i posle punka. Postavka obuhvata pre svega fotografije, ali i video zapise i društveno-angažovane tekstove.
Na fotografijama su između ostalih prikazani bendovi Pankrti, Otroci socijalizma, Via Ofenziva, Lublanski psi, Berlinski zid, Čao pičke, Kuzle, Šund, Buldogi, Indust-bag, Niet, Tožibabe, Gast’r’bajtr’s, Laibach, Borghesia, Grupa 92, Video seks, O! Kult, Paraf, Termiti itd.
Izložba će biti otvorena do 25. novembra, u Velikoj i Maloj galeriji, a posetioci mogu da je pogledaju u radnim danima od 10 do 15 časova. Oni koji žele da posete izložbu van navedenog termina dobrodošli su uz prethodnu najavu koju treba da pošalju dan ranije putem imejl adrese: skcnsart@gmail.com.
Kustoskinja Marina Gržinić želela je da priredi izložbu koja je savremena i beleži život i politiku punka, post-punka, LGBT-a i drugih supkultura. Ona je filozofkinja, teoretičarka i umetnica koja je angažovana na Institutu za filozofiju Istraživačkog centra Slovenačke akademije nauka i umetnosti u Ljubljani i Akademiji likovnih umetnosti u Beču, a i sama je pratila slovenačku punk scenu sedamdesetih i osamdesetih i bila deo nje. Marina Gržinić i njeni saradnici, izložbom su, između ostalog, hteli da pokažu paralelna društvena kretanja, da je punk mnogima bio i ostao vrlo važan, kao i da su žene imale važnu ulogu u punk pokretu i muzici. Izložba je prvi put postavljena u decembru 2023. u Cankarjevom domu u Ljubljani, a nakon toga u Nemačkoj i Austriji. Na otvaranju izložbe u Cankarjevom domu prisustvovao je ženski bend Tožibabe.
Punk je doneo novu ideju vizuelne kulture koja je oslikavala do-it-yourself logiku – bio je deo previranja, vrlo progresivan način razmišljanja i postojanja – ukrštao se sa supkulturom ili alternativnom kulturno-umetničkom scenom Ljubljane koja se vrtela oko Galerije ŠKUC (Študentski kulturni in umjetnički centar / Studentski kulturno-umetnički centar) i Foruma (još jedna važna organizacija mladih).
Fotografije prikazuju provokaciju i otpor prema konvencionalnim normama. Na fotografijama su mahom prikazani koncerti, ulični protesti i alternativna mesta na kojima su se okupljali pankeri. Ove fotografije prenose energiju, haos i prkos tradicionalnim patrijarhalnim vrednostima. Pankeri su uhvaćeni u divljim, ekscentričnim i izazovnim pozama s prepoznatljivim modnim stajlinzima koji pokazuju njihovu direktnost, anarhizam, otpor društvenim normama i kritiku društva. Nije loše naglasiti da je ovo punk koji je nastao u socijalističkoj državi, za razliku od liberalnog kapitalizma po kom su Sex Pistolsi pljuvali.
Kad se u Sloveniji pojavio punk, pojavio se i politički aktivizam koji je inspirisao intelektualce koji su radili na Radiju Študent. Važno je napomenuti i da su uticali na formiranje slovenačkog punk pokreta. Neki od tih intelektualaca i političkih komentatora smatrani su ideolozima punka; govorili su o značenju punka i pisali o događanjima u Britaniji koja je imala veliki uticaj na bendove i kulturu.
Na prostorima bivše Jugoslavije osamdestih, punk nam dolazi iz Rijeke i Ljubljane. Rijeka je lučki grad, a Ljubljana ima Radio Študent, prvi elektronski medij u bivšoj Jugoslaviji koji je delovao autonomno kao studentski radijski sistem i bio isključen iz direktne kontrole masovnih medija od strane komunista – najstarija je studentska i društvena radio stanica u Evropi, sa kojom se pojavljuje i politički aktivizam. Punk je povezan sa političkim i društvenim nemirima, a sve se to emitovalo na ovoj radio stanici.
Kasnih sedamdesetih i ranih osamdesetih pojavili su se bendovi kao što su Pankrti, Otroci socijalizma, Lublanski psi i drugi, koji su presudno uticali na zvuk i identitet slovenačkog punka. Punk scena u Ljubljani bila je poznata po svom DIY (“Do It Yourself”) etosu, energiji i alternativnim umetničkim izrazima. Tu su sjani tekstovi Brane Bitneca koji je bio član ljubljanskog benda Otroci socijalizma (u prevodu – deca socijalizma). Kada on peva o 700 kožnih aktovki, kada secira birokratski mentalitet tadašnje mladopartijske nomenklature, to nije samo nešto što pripada antropološkoj slici sistema, već je to precizna analiza političkog konteksta u kojem je delovala punk scena.
I Termiti i Paraf odigrali su važnu ulogu u uspostavljanju punk pokreta u Rijeci i uticali na buduće generacije punk i alternativnih bendova u Hrvatskoj. Riječka punk scena imala je jaku vezu s Ljubljanom. Termiti su osnovani 1977. godine i mnogi ih smatraju prvim punk bendom u Hrvatskoj. Odigrali su važnu ulogu u uvođenju punk zvuka i stava na domaću muzičku scenu. Njihovi energični i buntovni nastupi, sa karakterističnom brzom muzikom i politički nabijenim tekstovima, brzo su privukli pažnju i inspirisali ostale punk bendove u regionu. Paraf, osnovan 1978. godine, svojim posebnim spojem punka, novog talasa i eksperimentalnih elemenata doprineo je razvoju punk scene u Hrvatskoj. Njihovi tekstovi su bili dobra analiza policijske represije, a osim toga, bili su posebno fokusirani na teme koje se tiču radnička klase. Njihov mračan i nekonvencionalan stil, uz društveno kritičke tekstove, izdvojio ih je i zacementirao njihovo mesto u istoriji hrvatskog punk rocka. Prvi koncert Parafa desio se 1976. godine.
Pankrti su prvi put nastupili 18. oktobra 1977. u Gimnaziji Moste u Ljubljani (dve godine nakon osnivanja Sex Pistolsa). Bio je to socijalizam. Osnovani početkom te godine, brzo su privukli pažnju kao jedan od prvih punk bendova u bivšoj Jugoslaviji. Sirova energija, buntovnički stav i provokativni tekstovi Pankrta odjekivali su razočaranom omladinom tog vremena. Objavili su svoj debitantski singl “Lepi in prazni / Lublana je bulana” u izdanju ŠKUC-a 1978. i debitantski album “Dolgcajt” u izdanju ZKP RTV Ljubljana i ŠKUC 1980, dodatno učvrstivši svoju poziciju jednog od vodećih punk bendova regiona.
Pankrti su prvi put nastupili 18. oktobra 1977. u Gimnaziji Moste u Ljubljani (dve godine nakon osnivanja Sex Pistolsa). Bio je to socijalizam. Osnovani početkom te godine, brzo su privukli pažnju kao jedan od prvih punk bendova u bivšoj Jugoslaviji. Sirova energija, buntovnički stav i provokativni tekstovi Pankrta odjekivali su razočaranom omladinom tog vremena. Objavili su svoj debitantski singl “Lepi in prazni / Lublana je bulana” u izdanju ŠKUC-a 1978. i debitantski album “Dolgcajt” u izdanju ZKP RTV Ljubljana i ŠKUC 1980, dodatno učvrstivši svoju poziciju jednog od vodećih punk bendova regiona.
Bogo Pretnar, aktivni član Pankrta i njihov “arhivar”, bavi se očuvanjem istorijskih zapisa i dokumentacije Pankrta od samog osnivanja benda. Jedna od najranijih fotografija pronađenih u Pretnarovom arhivu datira iz sredine oktobra 1977. godine i istorijski se nalazi na pragu globalnog pokreta unutar istorije punka.
Tožibabe je bend koji je nastao početkom 1980-ih. Jedan je od prvih slovenačkih hardcore/punk bendova i prvi slovenački i jugoslovenski ženski bend u kom su žene ne samo pevale, već su i autorke muzike, tekstova i aranžmana. Stalne članice bile su Marsa, Lidija i Krischka, isprva i Pika (Maja Jerman), a u razdoblju kada su snimili svoj prvi i jedini samostalni album “Dežuje” pratila ih je Barbara Štuhec na klavijaturama. Njihov zvuk karakteriše sirova energija, tektovi su provokativni, a teme feminističke. Svojom muzikom dovele su u pitanje društvene norme i očekivanja, baveći se pitanjima kao što su rodna nejednakost, seksualnost, ljubav, bes i društvena pravda. Sam naziv benda, Tožibabe, otprilike se prevodi kao “žene koje se žale”, odražavajući njihov prkosan i samouveren stav. Svojim snažnim izvedbama i društveno kritičkim tekstovima, Tožibabe su pridobile verne sledbenike i postale jedan od najuticajnijih punk bendova u Sloveniji. Bile su poznate po energičnim nastupima uživo i predanosti u izražavanju feminističkih ideala kroz svoju muziku. Nastupale su u velikim klubovima u Sloveniji i bivšoj Jugoslaviji, a jedan od najboljih je bio koncert na beogradskoj Akademiji gdje su bili predgrupa Disciplini kičme.